منتدي أسرة الأنبا أنطونيوس

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

mina nabil
Eng.wowo
nassrallah
vero
Remo Dola
kosta
haidyino
noga
meka
di3a
pola
15 مشترك

صحوة ضمير في لحظة من اللحظات (حرااااااااااااااااااااااام)

pola
    pola
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : student

صحوة ضمير في لحظة من اللحظات (حرااااااااااااااااااااااام) Empty صحوة ضمير في لحظة من اللحظات (حرااااااااااااااااااااااام)

مُساهمة من طرف pola الجمعة فبراير 08, 2008 2:49 pm

حرااااااااااااااااااااااااام ياجماعة اللي بيحصل ده هل احنا في غيبوبة

هل فعلا احنا مش حاسين باللي احنا بنعمله ان كان صح ولا غلط

وانا اولكم طبعااااا ...................................هل

يعقل ان واحد يقضي شهرين الاجازة الكبيرة كلهم مرمي ع النت؟

هل يعقل ان واحد يقضي الاسبوعين بتوع اجازة نص السنة كلهم

ع النت؟ انا مش متخيل احنا ازاي بنعمل كده ......... طاب وفين

ربنا ف ده كله هل الساعتين او التلات ساعات اللي بنروح فيهم

القداس او اجتماع او كده يبقي خلاص لالالالالا ياجماعة احنا

واقعين ف خطأكبير جدااااااااااااا ومش حاسين بيه احنا بنجرم ف حق نفسنا

قبل حق ربنا ......متهيألي لازم كل واحد يعقلها من ناحيته شوية

هو صحيح احنا مبنعملش حاجة غلط او حرام لكن ليس كل الاشياء تليق

متهيألي احنا ممكن نستغل الوقت ده في اي حاجة تانية مفيدة لينا

كمهندسين يعني نتدرب
    في حاجة ناخد كورس يفيدنا في حاجات كتير اوي ممكن نشغل وقتنا فيها

لكن بصراحة انا عن نفسي النت قلبلي كياني وقلبلي يومي وقلبلي حالي

وف الاخر اجي ادور ع المحصلة ولااااااااااااااا اي شيء استفدته

او يمكن استفادة بسيطة اوي وانا ندمااااااااااان علي الوقت اللي انا

ضيعته ده كله ع النت لكن للاسف الندم مش هيرجعلي الوقت

لازم اخد خطوة قوية ف حياتي مش لازم اخلي النت يسيطر عليا

دانا خلاص ياجماعة ادمنته فعلا واكيد كتير مننا كده حرااااااااااااام

انه يتسلط علينا بالشكل ده ................متهيألي كلنا لازم نحسبها

من جديد ونعقلها كويس وانا اولكم

سوري لو كنت طولت عليكم بجد بس انا قمت فجأة من النوم

كالعادة طبعا الساعة 2 ظهرا ولاقيت نفسي بفكر ايه اللي انا

بعمله ده انا عمري ماكنت كده ولازم يكون في وقفة مع نفسي شوية

ده رايي ياجماعة وعادي لو اي حد مختلف معايا انا حبيت انقلكم

بس صحوة ضميرصارخ ف لحظة من اللحظات ويارب التزم بالكلام اللي

انا قلته واتمني من الجميع المشاركة والرد عليا لان الموضوع

يهمني جداااااااااااااااااااااا ........وربنا يعوض تعب محبتكم
    di3a
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : عوااطلي

صحوة ضمير في لحظة من اللحظات (حرااااااااااااااااااااااام) Empty رد: صحوة ضمير في لحظة من اللحظات (حرااااااااااااااااااااااام)

مُساهمة من طرف di3a الجمعة فبراير 08, 2008 3:21 pm

انت عندك حق يابولا
    اكيد في كل كلامك هو مش لازم يبقى النت متسلط على كل حياتي ويعطلني عن ا ي حاجه اهم
    هو انا شايف نفس كلامك وبالامتر كمان معياايا
    لاني في حاجه غريبه لحظتها
    انيمبقتش احس باي حاجه ومليش دعوه باي حاجه خالص ف الدنيا قاعد ع النت ومليش دعوه
    يعني ساعات بينادوا عليا ف البيت وانا مش برد نهاااااااائي مش تطنيش بس مش عارف دا اسمه ايه
    والاكل بيقعد جنبي بالاربع ساعات لحد مايبرد يعني هو ممكن تكون كل دي تفاهات بس هي حلاجات مهمه
    لكن يابولا اا عندي راي تاني
    ممكن النت يفيدني
    كفايا يابولا اا النت مش بيفصلنا عن بعض ف الاجاه
    واحنا قريبين من بعض وبنطمن على بعض
    زي الكليه واكتر كمان
    وانا بتهيالي القاعده ع النت وفي البيت احسن من اني اروح في حته انيه اخرج واروح اقعد على كافي شوب
    هو نقعد ونقعد ونقعد كمان بس على شرط انه ميعطلناش عن شغلنا او عن اي حاجه تانيه في حياتنا او يعطلنا عن ربنا
    وبجد صحوة ضميييييير مش ليك لوحدك يابولا
    دي ليناااااااا كلنا
    وشكر ع الموضوع الجامد اوي دا
    meka
    meka
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : Student

صحوة ضمير في لحظة من اللحظات (حرااااااااااااااااااااااام) Empty رد: صحوة ضمير في لحظة من اللحظات (حرااااااااااااااااااااااام)

مُساهمة من طرف meka الجمعة فبراير 08, 2008 5:29 pm

besra7a 3andak 7a2 ya Pola bs bardo fe nas ketera mooooooooot bestfed mn el net gamed gedan w beyt3lmo 7agat tefdhom
    noga
    noga
    عضو نشيط
    عضو نشيط

ذكر

مُساهمة من طرف noga الجمعة فبراير 08, 2008 6:38 pm

انت معاك حق طبعا
    بس مين فينا بعد فترة الامتحانات بيبقي عايز يعمل حاجه
    غير النوم والاكل والنت ولعب الكره
    وده طبعا مش صح
    يبقي الصح نراجع انفسنا
    haidyino
    haidyino
    عضو سوبر
    عضو سوبر

انثى
    Emploi : STUDNT

مُساهمة من طرف haidyino السبت فبراير 09, 2008 1:20 am

انا معاك يا بولا فى كل كلامك ..وانا حسيت بالموضوع دة بقالى كتيرعشان كدة خدت موقف من نفسى وقررت انى لازم اقسم وقتى
    يعنى لما يجى وقت ربنا خلاص يبقى هو وقت ربنا وقت القراية ودراسة الكتاب المقدس هو وقت القراية ..وانا الحمد للة مشيت بالطريقة دى ونجحت فيها ..وعندك مثلا قدرت اخد كورس الاجازة دى نشكر ربنا..
    يعنى من الاخر انا شايفة الحل ان الواحد يقسم وقتة كويس لان لكل شىء تحت السما وقت وزى ما الواحد بيبقى مصمم يقعد على النت ويديلة وقت يصمم ان يدى لربنا وقت ولكل حاجة وقتها وكمان مش عيب نطلب من ربنا انة يساعدنا فى حاجة زى كدة...وبجد موضوع حلو اوى يا بولا ومحتاج فعلا وقفة
    kosta
    kosta
    عضو ماسى
    عضو ماسى

ذكر
    Emploi : engineering

مُساهمة من طرف kosta السبت فبراير 09, 2008 1:42 am

بس يا بولا انا مش هقول معاك حق بس لكل حاجه استخدامين استخدان سي و استخدام مفيد
    اه النت ممكن يكون مضيعه للوقت و للجهد و يبعدنا عن ربنا و عن اصحابنا و بيعلمنا البلاده و بيفقدنا اسس الحياة الاجتماعية
    بس في حاجه دائما الانبا مكسيموس بيقولهالنا في الموضوع ده و هي ان كل حاجه في حياتي لازم يكون ليها مده و ماده يعني مثلا انا مش بقدر اسيطر علي نفسي اقوم زابط جهاز اسمه شتداون تايمر يقفل مثلا بعد ساعتين او تلاته زي منا عاوز في الاول هتنرفز و كده بس بعد كده هتعود اني مقعدش اكتر من كده ده عن المده
    اما عن الماده فانت ممكن تدرس علي النت و تقراء كتاب مقدس و تفاسير و كتب دينية و اجتماعيه يعني انت اللي بتحدد مدي استفادتك من النت و كمان علي النت ممكن مثلا تلاقي حاجه انت محتاجلها لو عندك تحضير لدرس و معندكش امكانيه انك تجيب او تستعير كتب كتير فده بيفيدك برده و كمان ممكن تحدد موضوع كل يوم تبحث فيه و تقره كل اللي يطلعلك عنه ياريت كلنا نحاول مندمنش النت و نتاكد ان طول ما احنا حطين لينا اهداف عمرنا ما هنسقط ممكن تعملوا ورقه و تلزقها في مكان جنب الشاشه تفكرك بكل حاجه ممكن تبحث عنها
    بس في الاخر احب اشكر بولا و اقوله ان النت اكيد سلاح زو حدين يعني علي اد ما بيفيد اللي بيستغله صح علي قد ما بيضر اللي بيستخدمه من غير هدف
    بشكرك يا بولا علي الصحوه الضميريه الجامده و فعلا معظم الناس كانت مدمنه نت و انا واحد منهم بس الحمد لله اتعالجت منه عقبالكم بس مش معني كده انكم تحرمونا من وجودكم معانا

pola
    pola
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر

مُساهمة من طرف pola السبت فبراير 09, 2008 1:51 am

متشكر خالص ياجماعة علي ردودكم واهتمامكم وفعلا زي مانت قلت ياباسم انا اللي بحدد مدي استفادتي من
    النت وكويس ان يبقي لكل انسان فينا وقفة مع نفسه يفكر ف كل حاجة قبل مايعملها
    Remo Dola
    Remo Dola
    عضو ممتاز
    عضو ممتاز

ذكر
    Emploi : engineer

مُساهمة من طرف Remo Dola السبت فبراير 09, 2008 3:54 am

بجد كلام عين العقل يا بولا وصح مئه بالمئه
    بس زي ما انت قلت النت ادمان يعني عمرنا ما هنبطل استخدامه ولكن ممكن نستخدمه بتدبير يعني مش طول النهار ولكن ممكن نحول الوقت الي بنقعد علي النت فيه باستفاده كبيره .بس مشكله بجد ان الواحد الوقت بيسرقه قدام النت حتي لو كان وراه حاجه مهمه . والواحد بيوعد نفسه انه مش هيقعد تاني بالمده دي بس تقول لمين نقعد تاني اكتر واكتر

يلا في الاخر بقول ربنا يهدينااااااااااااااااااا
    vero
    vero
    عضو سوبر
    عضو سوبر

انثى
    Emploi : طالبة

مُساهمة من طرف vero السبت فبراير 09, 2008 5:02 am

بجد موضوع اكتر من رااااائع
    لان دي فعلا مشكلة كبيرة اووووووي النت فعلا له عيوب كتيرة اوي زي اللي انت قلتها بالظبط هو بياثر علينا سلبيا ف الاجازة لانه بيخلينا منغلقين علي نفسنا يعني بتضعف علاقتنا مع اهلنا شوية لان احنا الوقت اللي بنكون فاضيين فيه بنقعده ع النت وحاجات تانية كتير زي مثلا ان احنا فعلا المفروض نستغل الاجازة ف الكورسات ودا علشان بعد كدا
    وغير انه فعلا ادمان
    وكويس اوي ان انت فقت لنفسك عقبالنا اما نفوق احنا كمان بس انت نبهتنا برضوا من الموضوع دا
    ربنا يعوضك
    وننتظر المزييد من مواضيع المناقشة دي
    nassrallah
    nassrallah
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر

مُساهمة من طرف nassrallah الإثنين فبراير 11, 2008 1:30 pm

ايه يابوب يعني انا بقالي فترة مبدخلش نت اول ما ادخل الاقي الموضوع ده مش كلا دا يا راجل ههههههههههههه
    المهم ان فعلا الموضوع جامد جداااااااااااااااا ومهم للغايه والمفروض ان الواحد يفكر فيه كويس لان المفروض ان ميكنش في حاجه تتسلط علينا مش النت بس لكن اي حاجه تبعدنا عن روحانيتنا يعني يابوب مش نسهر على النت للصبح ونلعب مع بعض ............ طبعا انت فاهمني صح هههههههههههههههههههه
    Eng.wowo
    Eng.wowo
    عضو ممتاز
    عضو ممتاز

ذكر
    Emploi : studint

مُساهمة من طرف Eng.wowo السبت فبراير 16, 2008 11:48 am

انا معاك يابولا فى كل الى قلته بلاش نضحك على نفسنا ونقول النت بنستفاد منه والكلام الى ملوش
    لزمه ده على الاقل خالص فى المرحله الى احنا فيها دى ربنا يسهل بقى ونبقى نستفيد منه بعدين
    من فينا اول مايقعد على النت يفتح الياهو يشوف بس مين الى قاعد على النت دلوقتى وهب لقى واحد
    قاعد بس كده خلص اليوم
    mina nabil
    mina nabil
    عضو ممتاز
    عضو ممتاز

ذكر

مُساهمة من طرف mina nabil الإثنين أبريل 14, 2008 2:24 pm

كلام جميل اوي يابولا
    كل ادمان ليه مراحل تدريجيه وشوية شوية بيوصل للنهاية
    انا سمعت انهم عملو مستشفي لعلاج المدمنين علي النت والكمبيوتر
    لو هانقعد علي النت عشان نحضر للخدمة او نطمن علي بعض مش مشكله وياريت نكون بنطمن بس مش اكتر
    انا جت عليا فتره كنت بقعد علي النت من الساعه 8 الصبح للساعه 12 باليل وانا قايم كنت ببقي زعلان مع ان جسمي تعبان
    المهم اني صحيت لنفسي وكفايه اوي اوي ساعتين في اليوم للكمبيوتر وممكن يقلو عن كده كمان
    ومهم اوي كمان اننا نعرف ان النت ده عالم وهمي
    حاجه كده من صنع الخيال
    يعني كل واحد بيكلمني علي النت بيتكلم علي انه الشخصية اللي هو عاوز يكونها مش شخصيته الحقيقية
    اسف للرغي والإطالة
    keroo magdy
    عضو جديد
    عضو جديد

ذكر

مُساهمة من طرف keroo magdy الثلاثاء أبريل 22, 2008 5:28 pm

الكود:
    30
    بجد ياجماعة الموضوع ده خطير جدا ومش حمحس بقيمته الا لما نتخرج ونلاقي المحصلة صفر ومش بس في الدراسة لا ده الاخطر انا فين وربنا فين اتمني اني احنا نفوق قبل فوات الاوان وانا اولكم
    مجنون الأسرة
    عضو ممتاز
    عضو ممتاز

ذكر
    Emploi : member in antony family
    علاقاتك بالاسرة : مفيش أى علاقة خالص و مش هيبقى فيه

مُساهمة من طرف مجنون الأسرة الثلاثاء أبريل 22, 2008 7:21 pm

keroo magdy كتب:
    الكود:
    30

بجد ياجماعة الموضوع ده خطير جدا ومش حمحس بقيمته الا لما نتخرج ونلاقي المحصلة صفر ومش بس في الدراسة لا ده الاخطر انا فين وربنا فين اتمني اني احنا نفوق قبل فوات الاوان وانا اولكم

بس يا عنيى

meka
    meka
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : Student

مُساهمة من طرف meka الثلاثاء أبريل 22, 2008 8:43 pm

مينا سامى كتب:
    keroo magdy كتب:
    الكود:
    30

بس يا عنيى

m3a e7trami lek y3ni howa enta malak be rad kol 3adw kol wa7d yerod 3la 7asab ra2yo wla eh
    kol ensan ye2ol elly howa 3ayzo w enta ya terod kwyas w te2ol law el mawdo3 mesh 3agabak leh w te7tafz be radak lee nafsak
    فيفيان فرح
    فيفيان فرح
    عضو نشيط
    عضو نشيط

انثى
    Emploi : طالبة

مُساهمة من طرف فيفيان فرح السبت أغسطس 02, 2008 5:18 am

ميرسى اوى يابولا على الموضوع الجامد ده
    انا بجد نفسى اسيب النت شوية لانى فعلا مش حاسة بقيمة الاجازة ولا قادرة
    اضحك على نفسى واقول شوية نت وشوية اقعد مع اللى ف البيت
    وعلى فكرة انا عارفة الموضوع ده من فترة
    بس مارديتش غير لما حسيت بيه اوى
    gloryana
    عضو
    عضو

انثى
    علاقاتك بالاسرة : قويه

مُساهمة من طرف gloryana الجمعة أغسطس 08, 2008 12:36 am

ميرسي اوي يا بولا بجد موضوع جميل جدا واكتر من رائع بس انت ااخترت الموضوع اللي بيواجه كل البنات والاولاد في فترة الاجازة النت ده فعلا ادمان بس ياريت بجد كلنا نفوق ونشوف حاجه تانيه تشغلنا عنه شويه

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 15, 2024 4:03 am