منتدي أسرة الأنبا أنطونيوس

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

4 مشترك

لو جاء يسوع لزيارتك

noga
    noga
    عضو نشيط
    عضو نشيط

ذكر
    Emploi : student

لو جاء يسوع لزيارتك Empty لو جاء يسوع لزيارتك

مُساهمة من طرف noga الجمعة سبتمبر 28, 2007 3:17 am

لو جاء يسوع لزيارتك

لو جاء يسوع لزيارتك فهل
    ستضطر الى تغيير ملابسك ، قبلما تسمح له بالدخول ؟
    أم ستخبئ بعض المجلات ، وتضع الكتب المقدسة حيثما كان ينبغى أن تكون ؟
    هل ستخبئ موسيقاك العالمية ؟ وتخرج بعض كتب الترانيم ؟
    هل ستدع يسوع يمشى إليك ، أم ستفر هاربا ؟

وإننى أتسائل لو قضى المخلص عندك ، يوما أو اثنين
    فهل ستستمر فى عمل ، ما تقوم بعمله دائما ؟

هل ستواصل النطق ، بما اعتدت أن تقول ؟
    وهل حياتك اليومية ستستمر ، كما كانت تسير من يوم لآخر ؟

هل ستصحب يسوع معك فى كل مكان تذهب إليه ؟
    أم أنك ستغير وجهتك ، ليوم أو اثنين ؟
    هل ستكون سعيدا ، لو دعوته لمقابلة أصحابك المقربين ؟
    أم أنك سترجو ، أن يبقوا بعيدا حتى تنتهى الزيارة ؟

هل ستكون سعيدا ، لو أمكنك إبقاؤه معك الى الأبد ؟
    أم ستتنفس الصعداء ، لو أنه أخيرا أنهى زيارته وتركك ؟
    قد يكون شيئا طريفا أن تعرف ؟ ما الذى ستفعله ؟
    لو جاء يسوع شخصيا ، لقضاء بعض الوقت معك .

" فلما جاء يسوع الى المكان نظر الى فوق فراه و قال له يا زكا اسرع و انزل لانه ينبغي ان امكث اليوم في بيتك (لوقا 19 : 5) "
    " فوقف زكا و قال للرب ها انا يا رب اعطي نصف اموالي للمساكين و ان كنت قد وشيت باحد ارد اربعة اضعاف (لوقا 19 : Cool "
    " فقال له يسوع اليوم حصل خلاص لهذا البيت اذ هو ايضا ابن ابراهيم (لوقا 19 : 9) "

pola
    pola
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : student

لو جاء يسوع لزيارتك Empty رد: لو جاء يسوع لزيارتك

مُساهمة من طرف pola السبت أغسطس 16, 2008 5:31 am

يسوع لو جه لزيارتي

موضوع جميل اوي بس انا يسوع لو جه لزيارتي مش عارف هيبقي ايه الوضع بصراحة مفكرتش فيه قبل كده
    بس هو اكيد مش هيعجبه نظامي يعني لانه هيلاقي كل حاجة ملخبطة اساسا
    ابونا شنودة
    ابونا شنودة
    عضو نشيط
    عضو نشيط

ذكر
    Emploi : c . p
    علاقاتك بالاسرة : صديق

مُساهمة من طرف ابونا شنودة السبت أغسطس 16, 2008 11:24 am

جرى ايه ايه يا اخ noga انت بتهزر ولا ايه الله يراك كل حين ويرى كل الحاجات اللي عملتها و اللي بتعملها واللي ناوي تعملها كمان المفروض انك بتتناول دائما من الأسرار المقدسة يعني الله ثابت فيك مش تقوللي لو جه يزورك ؟ لأة السؤال هوة لو المجئ التاني جه دلوقتي و وقفت امام الديان العادل ليحاسبك ماذا ستقول له ؟؟؟؟؟؟ لكن الله ليس بانسان حاشا يزورك ويقعد معك وبعدين يمشي فهو فاحص القلوب والكلى لكن بفرض ان سؤالك صحيح هارتمي في حضنه واقولله تعال اتعشى معايا (بس انا هاكل الأكل كله لأن اللي بيتعشى عندنا بينام من الجوع ) واقدم له توبة واقدم له دموع الخطية التي اذلتني طول عمري مثلما التقي به كل يوم على المذبح وهو بالفعل ينتظرنا كل يوم لنفعل ذلك ونحن لا نفعل هو بيزورنا كل يوم الصبح عشان نصلي صلاة باكر على الأقل ويقول " بسطت يدي طول النهار الى شعب متمرد سائر في طريق غير صالح وراء افكاره " (اشعياء 65 : 2 ) لكن متفتكرش ان ربنا ده قاعد في بيتهم حاشا لله مش عارف انت فين وبتعمل ايه وهييجي يزورك كمان شوية ويمشى لالالالا قوم قدم توبة واستجب لندائه هو فعلا بيخبط على الباب مش تقوللي هيلاقي كل حاجة ملخبطة اوعى تقول الكلام ده تاني هيقولك مقرتش في الكتاب المقدس ان القديس بولس الرسول قال " لان اموره غير المنظورة ترى منذ خلق العالم مدركة بالمصنوعات قدرته السرمدية و لاهوته حتى انهم بلا عذر (رو 1 : 20) " - - - - - أسف للتطويل
    kosta
    kosta
    عضو ماسى
    عضو ماسى

ذكر
    Emploi : engineering

مُساهمة من طرف kosta السبت أغسطس 16, 2008 1:53 pm

يعني مش عارفاقول ايه بس اولا موضوع هايل يا ناجي انا لو المسيح جه لزيارتي مش عيلاقيني لاني غعالبية الوقت بره البيت
    دي ردا علي الموضوع بالنسبة لكلام ابونا شنوده في فيلم امريكي اتعمل موخرا اسمه برفيكت استرنجر الفيلم ده بيحكي ان كان في واحده ملحده مش مؤمنه بالسيد المسيح و اتخانقت الصبح مع زوجه لانه رافض انه يقضي الويك اند معاها او يعشيها في مطعم فخم جدا
    راحة شغلها لقيت برقية بتقول يسوع المسيح يدعوكي للعشاء معه في المطعم اللي هي كانت عاوزه تروحه افتكرت ان زوجها بيداعبها فراحة لقيت شخص لابس شيك جدا اتكلم معاها و اقنعها بالمسيحيه و شافة اثار المسامير في ايديه و اقتنعت بالايمان و اخيرا سابها و مشي بعد ما وصلها للسيارة بتاعتها الفيلم ده انا شفته و هو مش موجود علي النت بس انا هحاول اوصله للاسرة الفيلم رائع و بيعرض نفس الفكره ان لو المسيح قابلك هتقابله ازاي
    و كمان في قصة شهيرة جدا للطبيب اللي قابل السيد المسيح ليلية عيد القيامة و دي قصة واقعيه فياريت نترك لعقلنا متسع من الخيال
    و يمكن الخيال يتحول الي واقع
    ميرسي لانك احتملت كلامي

ابونا شنودة
    ابونا شنودة
    عضو نشيط
    عضو نشيط

ذكر
    Emploi : c . p
    علاقاتك بالاسرة : صديق

مُساهمة من طرف ابونا شنودة السبت أغسطس 16, 2008 4:06 pm

تمام يا باسم لو هنفترض ان هيحصل معايا زي الفيلم او الرجل بتاع ليلة العيد وهو فعلا عمل كدة مع الأنبا بيشوي والأنبا ابرام والقديس سيرافيم الروسي بس انا اخدت الموضوع من ناحية عقيدية بحتة مش روحية فانا اسف على فهمي الخاطئ اعتقد ان انا هاعمل زي ما قلت في ردي هارتمي في حضنه واقولله تعال اتعشى معايا (بس انا هاكل الأكل كله لأن اللي بيتعشى عندنا بينام من الجوع ) واقدم له توبة واقدم له دموع الخطية التي اذلتني طول عمري مثلما التقي به كل يوم على المذبح

الوقت/التاريخ الآن هو السبت أبريل 27, 2024 8:08 am