منتدي أسرة الأنبا أنطونيوس

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

mina nabil
malouda
kosta
haidyino
di3a
9 مشترك

موضوع ساخن للنقاش لمن يجرؤ فقط....

di3a
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : عوااطلي

موضوع ساخن للنقاش لمن يجرؤ فقط.... Empty موضوع ساخن للنقاش لمن يجرؤ فقط....

مُساهمة من طرف di3a الخميس يناير 24, 2008 1:55 am

هو موضوع سخن حبتين
    وهو واجهني انا شخصيا انا وشباب بني مزار واحنا بنقرا الانجيل
    اللي هما بطرس ويوسف ومينا شكري وروماني وجون ومينا يعقووب

كنا ليلة امتحان مادة الهندسة الكهربيه يوم 23 -1-2008
    كانت اللليله كادت ان تقلب الى خناقه
    معايا عشان كانوا بيفهموني ويقنعوني ب
    احنا كنا بنقرا الاصحاح السابع لرسالة كورنثوش الاولى
    فالليله كانت مليئه بالاعتراضات مني على ايات كتتتتييير ف الاصحاح دا
    وحاولوا يقنعوا فيا باي طريقه فلحد دلوقتي انا مش مقتنع

كترت عليكم المقدمه
    ندخل ف الموضوع
    هو في ايه 7: 1 و اما من جهة الامور التي كتبتم لي عنها فحسن للرجل ان لا يمس امراة

7: 2 و لكن لسبب الزنى ليكن لكل واحد امراته و ليكن لكل واحدة رجلها

اللي فهمتوا من الايتين دوووول ان هو ان الزواج اتعمل عشان يتمنع خطية الزنا
    اي الزوااااج من اجل ارضاء الشهواااااات الجنسيه والجسديه يعني لن يختلف دينا عن اي دين اخر ولا ايه؟؟؟
    ياتجماعه انا مسيحي متخفوش انا مكفرتش ولا حاجه بس لازم اللي مش فاهم حاجه يسال فيها
    ولا اضيع يعني؟؟؟؟

ومن نفس الاصحاح اثبات ايضا
    : 28 لكنك و ان تزوجت لم تخطئ و ان تزوجت العذراء لم تخطئ و لكن مثل هؤلاء يكون لهم ضيق في الجسد و اما انا فاني اشفق عليكم
    مش عارف انا كلامي صح ولا غلط
    ارجو النقاش لمن يجرؤ
    وتابعونا مع اسئله اخرى حووول تلك المواضيع
    فهناك الكتير والكتير قبلنا ف الليله دي
    بس نحب نناقش نقطه نقطه
    يلا ورونا شطارتكم
    haidyino
    haidyino
    عضو سوبر
    عضو سوبر

انثى
    Emploi : STUDNT

موضوع ساخن للنقاش لمن يجرؤ فقط.... Empty رد: موضوع ساخن للنقاش لمن يجرؤ فقط....

مُساهمة من طرف haidyino الخميس يناير 24, 2008 2:59 am

اولا يا بديع احب اوضح انك لازم تعرف ظروف الناس الى اتوجهتلهم الرسالة وهم اهل كورنثوس وكانو وقتهم عندهم ضعف روحى وكان فية وقتها هرطقات تدعو لنجاسة الزواج وبالتالى تاثر بها الكورنثيون واكيد وجهوا اسالتهم لبولس الرسول ونفهم من ردود الرسول أن العلاقات الجسدية من خلال سر الزواج علاقات طاهرة، فالله خلقنا هكذا. ...يعنى لا يمس امراةتعنى ان بولس الرسول بيفضل البتولية على الزواج"من يتزوج يفعل حسن ومن لم يتزوج يفعل احسن"
    و لكن لسبب الزنى ليكن لكل واحد امراته و ليكن لكل واحدة رجلها.

قد لا يستطيع كل إنسان أن يحيا حياة بتولية، إذاً فليتزوج، لأن الزواج حصن للحياة الطاهرة ضد الزنا = ولكن لسبب الزنا = إذاً نري أنه من ضمن دوافع الزواج المحافظة علي الحياة الطاهرة الغير دنسة. و هناك تعليم خاطئ أن الزواج فقط للإنجاب. و هذا مخالف لهذه الآية. و نلاحظ أن الزواج مقدس في نظر الرسول (عب 13 : 4) بل أنه شبه الزواج بعلاقة المسيح بكنيسته (أف 5 : 25 ? 27). و لكن الموضوع درجات.
    kosta
    kosta
    عضو ماسى
    عضو ماسى

ذكر
    Emploi : engineering

مُساهمة من طرف kosta الخميس يناير 24, 2008 4:03 am

الاول يا بديع الف حمد لله علي السلامه ليك انت و هايدي و كل الناس اللي كانت بتمتحن
    ثانيا اسمحلي انا مش هرد علي الايات او الموضوع اللي انت فتحته الا في الاخر خالص بس انا هتحول بيك لمكان تاني قد اكون جرء جدا اذا فتحت فيه حوار معاكم هنا
    مش عارف قد يتهمني البعض بالجرات و البعض بالوقاحة بس اعزروني يا جماعة فالموضوع في غاية الاهميه و ياريت تسامحوني
    الاول نحكي الحكايه من الاول و نستثني من الموضوع ان الرسالة اتكتبت لاهل كورونثوس رغم ان ده صح و ان كل اللي قالته هايدي عشره علي عشره و مظبوط بس برده و دي حاجه عاوز انبها ليها ان الانجيل لكل زمان و مكان احنا مش بنكتبه بمزاجنا و لا علشانا و لا بيتغير فيه شئ و ده لو دخلتي في العهد القديم و خصوصا في اسفار موسي هتلاقي كلامي صح لان في اماكن و مناطق لم يتغير اسمها حتي الان زي ما الانجيل بيقول
    كل اللي في الاول ننساه و نعيش مع القصة البسيطه دي
    بيجي الولد او البنت الصغيره و هي في ابتدائي تعرف ان الولد زيه زيها و هما مع بعض في الفصل و زمايل و ربما قد لا تعي ما اقول
    و بعدين يبداو في اعدادي يفصلوهم عن بعض كل نوع في مدرسه و مش بس كده ده انت تلاقي كمان في الكنيسة بعض ما كان البنات و الاولاد في الانشطه المشتركه تلاقيهم انفصلوا و اتبني بينهم سور عالي جدا كل نوع عاوز يعرف ورا السور النوع التاني بيعمل ايه مش بس كده لا دول كمان بيسئلوا علما بمبداء اسئل استشير
    بس للاسف مش كل الخدام و الخادمات في المرحلة دي بيبقوا عارفين و واعين لخطورتها سواء للبنت او للولد و منهم اللي بيبقي معقد نفسيا و يبداء بنقل عقده لابنائه في الخدمه و انا عاوز انبه و احزر كل الخدام و امناء الخدمه للنقطه دي فالولد او البنت سئل في البيت اضرب او اتشتم و محدش جاوبه واحنا عارفين ان لكل قاعده شواز يعني بيتي مش زي بيتكم المهم سئل الاستاذ لقي الاستاذ احمر و اصفر زي اكنه اتبل وهدومه بتنقط ميه لانه مش عارف يجاوب و ده برده مش قاعده
    يعمل ايه الولد ولا البنت يسئل مين و لا يروح لمين ميلاقيش غير الملائكه اصدقائه و طبعا في اصحاب ملائكه زيكم و شياطين زيي
    يبداؤ الاصحاب يغرو و يكلمه و تبتدي بمجله فيها كام صوره و لو في مكان متحضر شويه تبقي اسطوانه سي دي و طبعا دي ملغما و يحزروه مر التحذير من ان ابوه ولا امه و لا اي حد كبير يشوفها لانهم هيضربوه و يشوف الولد في السر و احنا عارفين ان كل ما هو ممنوع مرغوب و تزيد الطينه بله وهلما جر لحد ما يوصل لمستوي برايز اللي كلنا اكيد عارفينه و جاي بعد كده تقولي جواز و زنا طيب مهو بيزني من و هو في اعدادي و لا انتم مش فاهمين معني الزنا
    يبقي الحل و العلاج اننا نعلم اطفالنا من صغرهم المفاهيم و المعاني الصح
    مش نقولهم لما تكبر يا حبيبي
    طبعا انتم هتقولوا ايه دخل ده باللي بديع بيثيره هو ده هو ده اللي بديع اثاره جاي من ده بس من الاخر اللي انا عاوز اقوله ان مفيش ولد اتربي علي ان البنت مجرد جسد تتمتع بيه او هي مجرد وسيله لاشباع الغرائز الا و لازم تجوزه لانه اسف في اللفظ عامل زي الطور الهايج اللي عاوز حد يحكمه و يلمه و يهده
    و مفيش بنت اتربت علب ان الجواز ده و سيله للراحه و الدلع و الهنا و الرغبه و الشهوه الا و نفس اللي في الولد هينطبق عليها ده الي احنا مش قادرين نعالجه لحد دلوقتي
    و طبعا اللي اتربي علي ان الزوج وسيله لابقاء النوع و الحفاظ علي النسل ده رايح في ستين داهيه
    يبقي الاول يا بديع انا اعلم اولادي الصح و بعدين احطهم في اختيار انه لو اتجوز زوجه صالحه ده علشان ينشي ابناء و بنات صالحين و صالحات ينورو الطريق من بعده لان الابناء وزنه و يبقي كده عمل اللي عليه و ده هو النوع اللي معندهوش القدره علي ضبط نفسه او بالاوضح هو ممكن يحافظعلي طهارته و نقاوته و هو متزوج
    اما النوع التاني و ده بيجاهد بنفس المقدار تقريبا علشان محدش يقول انه اكتر من الاولاني ده هو اللي عنده القدره علي ضبط النفس او شيف انه هيكون اطهر و انقي و احسن ازي ظل بتول و ده اللي بيحفزه بولس

ارجو اني كلامي ميزعلش حد و ياريت تسامحوني و اتمني اني اكون اوفيت بالغرض

di3a
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر

مُساهمة من طرف di3a الخميس يناير 24, 2008 8:32 pm

بشكر طبعا الاخت هايدي على التوضيح الجميل دا والتفسير دا
    وبشكر باسم على فتحه اكتر وتوسيعه للموضوع بشكل حلو
    واكيد الاختلاف في الراي لايفسد للود قضيه
    لكن ياهايدي يزي ماباسم قال الانجيل مكتوب لكل الناس ولكل زمان
    بس اليل مفهوم من الايه وواضح وصريح ومش عارفين نوصله
    بتفسيرك للايات
    ان الزواج من اجل المتعه الجسديه واشباع الرغباتالجنسيه ودا الواضح من الكلام لانه بيقول اللي خايف يزني فل يتزوج طب هيتجوز ليه؟؟؟عشان ارضاء الرغبات الجنسيه
    يعين دينا لن يخختلف مع باقي الاديان من تلك النقطه
    ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    يبقى مفيش عشان نعمل اسره ونكون عيله والكلام بتاع مدارس الاحد وكلام الافلام العربي دااااااااا
    malouda
    malouda
    عضو جديد
    عضو جديد

ذكر
    Emploi : student

مُساهمة من طرف malouda الأربعاء مارس 19, 2008 11:37 pm

الموضوع دة شائك شويه
    وياريت لما نتكلم فيه يكون كلام اقوال اباء وماينفعش فى القرايه نقرا ايه واحدة ونسيب الباقى الانجيل كله وحدة واحدة
    وانا باذن الله هانزل لكم تفسير ابونا تادرس يعقوب والاباء فى الموضوع دة
    وانتظروا الرد قريبااااااااا باذن الله
    mina nabil
    mina nabil
    عضو ممتاز
    عضو ممتاز

ذكر

مُساهمة من طرف mina nabil الخميس مارس 20, 2008 9:06 pm

الأول احب اشكر هايدي جدا علي الرد الجميل ده عشان اقترن بأيات من الكتاب المقدس
    وهو ده تقريبا تفسير ابونا انطونيوس فكري
    وده رد ابونا تادرس يعقوب علي نفس الأية

ولكن لسبب الزنى ليكن لكل واحد امرأته،

وليكن لكل واحدة رجلها" [2].

بجانب حياة الشركة والتعاون الأسري، فإن أحد أهداف الزواج هو حماية الغرائز الجنسية من الانحراف، فعلى الزوجين مسئولية اهتمام كل منهما بالآخر. تقدم لنا الحكمة الإلهية الزواج كعلاجٍ عملي ضد الزنا بكل أنواع الشهوات غير اللائقة. لكي يتجنب الإنسان السقوط في الزنا فيكون للرجل زوجته، وللزوجة رجلها.

v لا يظن أحد أنني أُقلل من قيمة الزواج كسُنّةٍ ونظام. نحن لا نجهل أن الزواج ليس غريبًا عن بركة اللََّه.

لاحظ يابديع بيقول بجانب حياة الشركة والتعاون الأسري
    يعني مقالش ان الغرض هو الجنس ولو الغرض من الزواج عندنا هو الجنس كان الكتاب سمحلنا بزوجة واتنين وتلاته

هذا والله اعلم
    kosta
    kosta
    عضو ماسى
    عضو ماسى

ذكر
    Emploi : engineering

مُساهمة من طرف kosta الجمعة مارس 21, 2008 10:02 am

احب ارحب بالناس كلها في الموضوع ده و بشكر مينا علي الرد اللي هو حطه و ياريت كلنا ننقي فكرنا
    و كنت عاوز اوضح للاخ مالودا ان دينا مفيهوش مواضيع شائكه لاننا لو مش فاهمين نبقي معلش زينا زي غيرنا انما احنا بنؤمن عن فهم و اقتناع ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟

فادىدىدو
    عضو جديد
    عضو جديد

ذكر
    Emploi : طالب بكلية الهندسة

مُساهمة من طرف فادىدىدو الأحد مارس 23, 2008 3:04 am

انا بحترم ديعا جدا على وضع هذا الموضوع للنقاش وفى نفس الوقت بلوم علية
    اذاى اولا الموضوع جميل وشيق ويستاهل النقاش واستبدال الراى
    لحد كدة انا بشكر ديعا ولكن فى الطرف الثانى انا بلوم علية
    طب لية ؟.
    اسف جدا مش صح ان احنا واحنا مهما وصلنا من علم ان نرد على حااجة من الانجيل الا اذا كان كلامنا

كلة موثوق فية مية فى المية بمعنى ان الموضوع من الافضل ان يتناقش مع الاباء الكهنة ومش اب كاهن واحد لا لازم نوصل للاجابة الصحيحة فمن الواجب علينا ان نستعين براى الاب الكاهن الذى لدى كل واحد فينا لو سمحتم مش عايزين نطرح سوال ونجعل الرد علية عبارة عن اسئلة اخرى دة غير الاختلاف فى الراى لا لا احنا بنكلم عن لانجيل لازم المصدر يكون موثوق

اكيد هنوةصل الى حل
    واسف النقاش مع الاب الكاهن بقى صعب هو دة الحقيقى لكن الى يقدر يبقى ربنا يعوضة
    اعتقد مش هيعجبكم راى
    ................
    "
    mina nabil
    mina nabil
    عضو ممتاز
    عضو ممتاز

ذكر

مُساهمة من طرف mina nabil الأحد مارس 23, 2008 10:00 pm

حلو اوي يافادي بس احنا رأينا مش ملزم يعني
    ومش بنألف
    مانا وهايدي ردينا من تفسيرات الأباء الكهنة
    KANZ
    KANZ
    عضو
    عضو

انثى
    Emploi : GRADUATED

مُساهمة من طرف KANZ الثلاثاء أبريل 22, 2008 2:49 pm

"أيها النساء، اخضعن لرجالكن كما للرب، لأن الرجل هو رأس المرأة كما أن المسيح أيضاً رأس الكنيسة، وهو مخلص الجسد" (أفسس 22:5-23) "أيها الرجال، أحبوا نساءكم كما أحب المسيح أيضاً الكنيسة وأسلم نفسه لأجلها " (أفسس 25:5).
    انا جبت الاية دى علشان اثبت ان كلام هايدى صح اولا الجواز فى المسيحيه هو قمة الرقى وزى ماباين فى الاية دى كما ان المسيح احب الكنيسه بمعنى ان فى ارتقاء فى المعنى جامد ان الجواز مبارك من الله وانه مبنى على حب المسيح زى مابيحب الكنيسه, يعنى فى قدسيه للجواز لانه شبهه بالله والكنيسه اللى مفيش اعظم منهم واساسه هو المسيح زى ماواضح فى الاية وماظنش ان وجود الله هيكون فى الجو الغريب اللى انت بتعتقده
    وبعدين الحرف يقتل, احنا مش نبص على اية واحده ونقول ده هو ده قصد الكتاب لان احنا بس ينقصنا دراسه فى تاريخ الكتاب ( تااااااريخ الكتاب) علشان نفهم ايه مناسبه الاية وبعدين بقه لو احنا هانترجم حرفى يبقى انا ممكن اقولك ان يسوع مش اله سلام ده جاى ينشر الحرب لانه قال ماجئت لالقى سلام بل سيف لكن فى ايات تانيه بتقول الله ليس اله تشويش بل اله سلام الموضوع بس عايز دراسه وقراية لتفاسير الاباء الفاهمه
    di3a
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر

مُساهمة من طرف di3a السبت أغسطس 02, 2008 2:13 pm

بجد بشكر جميع من ناقش المضووع دا
    بحب شاكر هاييد وباسم وميلاد وفادي ومينا والاخت كانز
    وبجد انا اتبسط اوي لما لقيت متابعه للموضوع وردود
    وشكرا ليكم جميعا واكيد كاد بقى مضووع ممكن يا حد يستفيد منه ويرجعله في اي وقت
    meka
    meka
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : Student

مُساهمة من طرف meka الأحد أغسطس 03, 2008 6:50 am

thnx ya badi3 3la shan enta etkalamt fe el mawdo3 dah
    howa mawdo3 fe3lan mo7yer bs momken tenzl el video dah w tefhm
    elly beyt2al feh w dah mesh kalam ay 7ad nazlo w shof
    ok w eba 2ol raya2k
    Press Here
    akarammofed
    akarammofed
    عضو نشيط
    عضو نشيط

ذكر
    Emploi : 220139

مُساهمة من طرف akarammofed السبت مارس 13, 2010 11:56 am

انا اتمنى يابديع بعد المناقشة النار دى انك تكون فتحت الانجيل تانى
    مش مجرد انك تفتحه ليلة الامتحان وبس

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 09, 2024 5:03 am