منتدي أسرة الأنبا أنطونيوس

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

kosta
MINO
فيفيان فرح
vero
nassrallah
pola
haidyino
11 مشترك

هل يليق ان يخدم خادم مخدومة ؟؟بجد لازم اشوف ارائكم

haidyino
    haidyino
    عضو سوبر
    عضو سوبر

انثى
    Emploi : STUDNT

هل يليق ان يخدم خادم مخدومة ؟؟بجد لازم اشوف ارائكم Empty هل يليق ان يخدم خادم مخدومة ؟؟بجد لازم اشوف ارائكم

مُساهمة من طرف haidyino الجمعة أغسطس 08, 2008 1:25 am

الموضوع بساطة السؤال

هل يليق ان يخدم خادم مخدومة ؟

للوهلة الاولى يظهر هذا السؤال انه صغيرا ومنكم من اجاب وبسرعه اه ينفع وفيها ايه ؟ احنا ولاد ربنا

ومجموعه اخرى تقول لا فهذا لا يليق اذن الموضوع ليس محسوما عند كثيريين والاجابة لها فريقين فريق يقول نعم وفريق يقول لا

تعالوا يا احبائى نناقش الموضوع ونحلله لكى نكتشف الاجابة اللائقة

ان خدمة الخادم الرجل لمخدومة بنت قد يثير مشاكل كثيرة سوف نتناقش فيها قبل ان نحكم على الامور وسوف نلخص الموضوع فى نقط لكى يكون سهلا ومنظما ويسهل الاجابة على سؤالنا

اولا ان هذه الخدمة سوف تتطلب احتكاك واحينا خروج واحينا اخرى تليفونات كما يحدث مع الخادم والمخدوم

وهذا معناه انه قد تحدث عثرة ومن الممكن يا احبائى ان يتطور الوضع الى ان تشارك المخدومة البنت مشاكلها لخادمها وتحكى له عن تفاصيل حساسة مثلا فى حياتها ومهما كان الخادم خبيرا او كبيرا او امينا فسوف يتاثر ومن الممكن ان يكون التاثير هذا دافعا ومدخلا للشيطان للخطية نعم يا احبائى فنحن بشر والكتاب المقدس يا احبائى حزرنا من العثرات كثيرا الويل لمن تاتى منه العثرات والعثرة يا احبائى هى الخطوة الاولى وبعدها تنزلق قدمك فى بئر الخطية

والان الانسان يجب ان يبتعد بكل جهده عن العثرات لان الخطية والشيطان على اشد ترقب بالانسان والامثلة كثيرة لعظام سقطوا فى بئر الخطية

لذلك يا احبائى انا اتحدث فى موضوع الخادم الذى يخدم مخدومة انه موضوع من الممكن ان يكون سبب عثرة للخادم مهما كانت خبرته والمخدومة

لان العلاقة من الممكن ان تتطور الى ما هو اسوا وقد تتحدث معه فى اشياء قد تكون مخجلة ومعثرة فى بعض الاحيان حتى لو كان من دون قصد وقد يتطور الامر مثلا الى ان يجلسوا فى غرفة بغرض ان المخدومة تريد ان تتحدث مع فى مشكلة عائلية او حساسة فهل هذا يليق بالطبع لا
    فمعلش يا جماعة بجد موضوعايزة رايكم فية ؟موضوع محير فياريت كلنا نشارك
    pola
    pola
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : student

هل يليق ان يخدم خادم مخدومة ؟؟بجد لازم اشوف ارائكم Empty رد: هل يليق ان يخدم خادم مخدومة ؟؟بجد لازم اشوف ارائكم

مُساهمة من طرف pola الجمعة أغسطس 08, 2008 1:37 am

بجد ياهايدي موضوع جامد جدا وموضوع شائك جداااا وفعلا ان خادم يخدم بنات دي تعتبر مشكلة كبيرة
    وبالذات لو المخدومة دي عندها مشاكل ف اسرتها ومش بتلاقي حد تحكي معاه غير الخادم وتاخد مشورته
    ممكن فعلا الخادم يعثر وممكن المخدومة تعثر الموضوع عاوز حذر شوية بس هي ممكن تبقي ظروف خارجة عن الارادة ان خادم يخدم بنات يعني
    haidyino
    haidyino
    عضو سوبر
    عضو سوبر

انثى

هل يليق ان يخدم خادم مخدومة ؟؟بجد لازم اشوف ارائكم Empty رد: هل يليق ان يخدم خادم مخدومة ؟؟بجد لازم اشوف ارائكم

مُساهمة من طرف haidyino الجمعة أغسطس 08, 2008 1:43 am

تمام يا بولااااااااااااااا فعلا موضوع محير وعايز حذر اوى اوى
    وانا راى انة لو كدة وفية تاسونى والمخدومة جت تحكيلة دة يبقى ةاجب الخادم انى يقولها ان فية تاسونى ولا اية
    فين باقى الاعضاء؟؟؟؟؟عايزين نعرف ارائكم
    nassrallah
    nassrallah
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر

مُساهمة من طرف nassrallah الجمعة أغسطس 08, 2008 1:52 am

فعلا موضوع جميل جدا
    بس انا ليا تعليق
    اولا في سن ابتدائي مفيش مانع من ان الخادم يخدم بنت بس برضه يكون في حذر من الخادم عشان اطفال اليويمن دول اكبر من سنهم
    اما بقى بالنسبه لمرحلة اعدادي وثانوي ياريت ميكنش فيهم خدام او يكون عددهم اقل مايمكن بالنسبه للخادمات وكمان ميكنش ليهم دور اساسي في الخدمه عشان البنات اللي في السن دا بيكونوا عندهم قابليه للاعجاب والعاطفه فممكن بنت تعجب من اسلوب خادم ومن كمان ادبه وطبعا الخادم ملوش ذنب لان البنت بتكون في مرحلة مراهقة ودا طبيعي انه يحصل
    اما بقى لمرحله جامعه فاساسا البنات بيتعاملوا مع الاولاد في الكليات فلازم يكون في خدام وخادمات ولازم يكون في اختلاط في السن دا ولما نقول اختلاط منقولش ثنائيات زي ما الانبا موسى بيقول كونوا جامعات مقدسة لا ثنائيات مدنسه
    vero
    vero
    عضو سوبر
    عضو سوبر

انثى
    Emploi : طالبة

مُساهمة من طرف vero الجمعة أغسطس 08, 2008 1:58 am

موضوع تحفة بجد يا هايدي
    بيتهايالي لا طبعا علشان كل الاسباب اللي قلتيها ف الموضوع
    وبعدين الخادمة افضل وهتكون اقرب وبعدين ممكن تكون ي مشكلة مع بعض المخدومات ف تقبل الوضع دا ومش خلاص الدنيا ضاقت
    ولو في مشاكل ف بيتها زي ما قلت يا بولا ف انا معاكي فعلا يا هايدي ان اكيد طبعاااا في تاسوني وخادمات تحكيلهم وهيعرفوا يساعدوها احسن
    فيفيان فرح
    فيفيان فرح
    عضو نشيط
    عضو نشيط

انثى

مُساهمة من طرف فيفيان فرح الجمعة أغسطس 08, 2008 4:09 am

الموضوع ده فوق الرائع ياهايدى بجد
    لان مشاكل كتير اوى بتحصل من النقطة دى
    وانا من رايى ان مهما كانت المشكلة مع البنت
    الخادمة اقرب ليها من الخادم
    MINO
    MINO
    عضو ممتاز
    عضو ممتاز

ذكر
    Emploi : Engineer

مُساهمة من طرف MINO الجمعة أغسطس 08, 2008 5:31 am

بجد موضوع جميل اوى يا هايدى
    وانا رايى من راى نصه
    وان كنت افضل ان فى ابتدائى كمان تبقى خادمه
    kosta
    kosta
    عضو ماسى
    عضو ماسى

ذكر
    Emploi : engineering

مُساهمة من طرف kosta الجمعة أغسطس 08, 2008 11:28 am

انا مش هقول رئي بس هقول واقع احنا عندنا في الكنيسة استاذ سمير اسكندر ده خادم مرحلة شباب هو راجل كبير في السن و المقام عند الكل مش عارف اقول ايه بس هو بيخدم تقريبا في كل المراحل و مسئول اجتماع الشباب و بيخدم الشباب بنات و صبيان و كلنا بنحكي معاه بيتهيالي ان ممكن ناس كتير تبقي كده طالما الخادم ده اخلاقه هتمنعه انه يغلط فده عادي كمان احنا ساعات كتير بنروحله البيت لانه بجد راجل انا عن نفسي بحبه اوي يمكن الناياللي تبع ايبارشيتنا يعرفوه كويس
    ده تجربه عن خدمة الخادم لمخدومه
    اما عن رئي انا شايف ان في اعدادي و ثانوي مش ينفع خالص ان يبقي في خادم ولد حتي لو قولنا ان البنت مش هتفكر بس هتخجل لان المرحلة دي بيبقي في تغيرات فسيولوجية في الجسد و في الشكل ده هيخلي البنت تخجل من خادمها و ده عن تجربه انا شفتها بعيني اما فجمعه فمن الممكن بس يكون فرق السن كبير و كبير هنا من 20 فيما فوق و يكون الخادم ده متزوج و معروف خلقه من الكنيسة
    ابتدائي ممكن بس انا لي تحذير يا شباب يالي بتخدموا اوعو تسيبوا ولادكم بعيد عن بعض فترة ابتدائي و اعدادي بمعني اني ممنعش الاختلاط بين الجنسين لا لازم يبقي في نشاط و ندوات علشان معملش اسوار حاجزه بين الفريقين و ده بيؤدي لكوارس بعد كده في مرحلة جامعه
    بجد ربنا يعوضك يا هايدي موضوع فوق الممتاز و يستحق المناقشه

mina nabil
    mina nabil
    عضو ممتاز
    عضو ممتاز

ذكر

مُساهمة من طرف mina nabil الجمعة أغسطس 08, 2008 1:23 pm

موضوع جميل اوي ياهايدي وانا مع بولا ونصه والكل ان صعب علي خادم انه يخدم في مرحلة ثانوي ومعاهم في كل اللي قالوه قلبا وقالبا
    haidyino
    haidyino
    عضو سوبر
    عضو سوبر

انثى

مُساهمة من طرف haidyino السبت أغسطس 09, 2008 12:23 am

بجد يا جماعة ميرسى على الاراء وهى اراء جامدة
    بس معلش يا باسم انت دخلت فى موضوع تانى انا اقصد خادم يعنى بيدى درس ومرتبط بولادة مش مسئول او امين خدمة
    وكمان حاجة انا بتكلم ان خادم شاب يخدم يخدم بنات وكمان معلش يا باسم بردة التاسونى افضل معلش حتى لو هو راجل كبير ومحترم ممكن تاخد خبرتى لكن تحكى على ظروفها ومشاكلها اكيد فية تاسونات كبيرة بردة وممكن تحكيلها اصل بردة ممكن متمنعش عواطفها منة مهما كان ولااااااااااااااا اية ........وحكاية الاختلاط دى حاجة تانية خالص
    ولااااااااااا اية
    وميرسى يا جماعة ومستنية اراء اكتر
    meka
    meka
    عضو سوبر
    عضو سوبر

ذكر
    Emploi : Student

مُساهمة من طرف meka السبت أغسطس 09, 2008 12:29 am

thnx ya Haidy 3la el asa2ala el gameda deh
    howa besr7a sa3ab awi en el 5adem ye5dem banat fe
    fatrat thanawi law momken yet3la2o beh awi
    w 5osoen law kan lesa shab mesh keber shewya w kaman law mesh metgawaz w 3la shan keda el kahan betgawz 2bl el kahanot sa7 wla eh ?
    bs ana ra2yi fe el a5er maynfish 5ales wla so3'yer wla keber
    kosta
    kosta
    عضو ماسى
    عضو ماسى

ذكر
    Emploi : engineering

مُساهمة من طرف kosta السبت أغسطس 09, 2008 12:42 am

مع الاحترام للجميع انتي اللي فهمتي ردي غلط انا اللي بتكلم عليه هو خادم اجتماع الشباب دي حاجه و انا مقولتش لا لو في تاسوني اكيد هتبقي احسن مليون مره و ده واضح من كلامي انما لو مفيش يبقي مفيش مانع من وجود خادم بدل من عدمه
    تاني حاجه انا بس اديت تحذير متكلمتش عن الاختلاط خالص
    ميرسي علي اهتمامك يا هايدي و برده ده مجرد رائي

haidyino
    haidyino
    عضو سوبر
    عضو سوبر

انثى

مُساهمة من طرف haidyino السبت أغسطس 09, 2008 11:12 pm

اية يا شباب فين بقيت الاراء
    mina shehata abdu
    mina shehata abdu
    عضو نشيط
    عضو نشيط

ذكر
    Emploi : Engineer

مُساهمة من طرف mina shehata abdu الإثنين مارس 30, 2009 11:36 am

سلام ونعمة لكل الاْعضاء
    البنت فى سن المراهقة فى الغالب بتبقى محتاجة لصديق مقرب ليها ولازم يكون ولد وداة مش حرام لاْنها غريزة موجودة فينا كلنا غظبا عننا وأوقات بيبقى راجع لتربية الاْب أولا اللى مش مهتم بمشاعر بنتة وللاْسف أوقات بيستهيف مشاعرها لاْن أهم حاجة عندة أن بناتة تعيش عيشة كويسة.البنت فى السن داة بتروح على حضن أبوها وممكن مبتلاقيهوش وبعد كدة تحاول تدور على غيرة وللاْسف لو ملقتش حد مقرب ليها مع ألحاح الغريزة بتروح لاْى حد.
    يا ريت يا جماعة نحس بالبنت فى الموقف داة ونشوفها محتاجة أية بالظبط.قد أية بيبقى عندها مشاعر عايزة تطلعها وفى نفس الوقت غلط كبتها.....................
    يا ريت يا جماعة نشوف حل عملى ونفهم اية هو الاْحتياج
    mariam kareem
    mariam kareem
    عضو
    عضو

انثى

مُساهمة من طرف mariam kareem السبت أبريل 11, 2009 12:55 am

ميرسي يا هايدى فعلا موضوع لازم يتناقش
    افتكر انة مينفعش لأنةممكن يكون عثرة للخادم
    بالاضافة ان الخادمة هتفهم البنت اكتر
    وعشان كدة لازم الخادمة تكون قريبة اوي لبناتهاوصديقة ليهم

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 19, 2024 12:39 pm